Endometrióza – prevence stravou

Gabriela svobodná

Ráda bych shrnula do několika článků nejdůležitější informace ohledně preventivních kroků, které doporučuji dodržovat v případě diagnozy endometriózy. Pro ty z vás, kdo neví:

Endometrióza je ženské onemocnění, při kterém se částečky endometria nacházejí mimo dutinu děložní…Onemocnění se projevuje nejčastěji bolestivou menstruací, dlouhodobými bolestmi v podbřišku, bolestmi při pohlavním styku. Nezřídka je endometrióza i příčinou neplodnosti ženy.

(cituji z oficiálního lékařského serveru endometrioza.cz)

Nemocí jsem sama prošla a nyní už řadu let pomáhám ženám při této diagnóze vrátit se zpět ke zdraví a plnohodnotnému životu a často i k vytouženému miminku.

Gabriela se synem

Hlavní smysl léčby endometriózy je SNÍŽENÍ HLADINY ESTROGENU, hormonu, který není v rovnováze. Neustále poukazuji na to, že se každá nemoc něčím živí a jednou z cest léčby je právě cesta „vyhladovění“ nemoci, tzn. omezení přísunu. Strava je tedy v případě endometriózy maximálně důležitá. V této části se tedy rozepíši o základních principech takového „vyhladovění endometriózy“.

Co ze stravy vyloučit a co čím nahradit

Potraviny nevhodné pro ženy s endometriózou jsou:

  • CUKR nahraďte panelou (sušenou třtinovou šťávou), medem, kokosovým cukrem, melasou, sladem, stévií.
  • LEPEK v obilovinách nahraďte přirozeně bezlepkovými potravinami jako jsou pohanka, jáhly, hnědá rýže, kukuřice, quinoa, amarant, oves.
  • LAKTÓZA – místo kravských produktů zařaďte kozí, výjimečně ovčí produkty, rostlinná mléka, jako je mandlové, kokosové, amarantové, ovesné, rýžové, ořechové, makové mléko a z nich i sýry.
  • ZTUŽENÉ TUKY – zanáší ve vašem střevě mikroflóru.

Nezapomínejme, že střeva mají 8m a pokud jsou zanesená nesprávnou kombinací stravy, zejména cukru, lepku a laktózy a ztužených tuků, tak je jejich funkce velmi omezena. A z pohledu taosimu se čchi natolik cestou střevy unaví, že ve vašem lůně už nemá sílu léčit.

  • SÓJA má vysoký obsah estrogenu, stejně jako CIZRNA, proto nejsou vhodné. Nahraďte je drobnými luštěninami, které nenadýmají (červená čočka, černá čočka beluga, zelená čočka, mungo apod.).
  • CITRUSY ochlazují, proto místo nich užívejte raději rakytník či šípek.
  • ČERVENÉ MASO zvyšuje hladinu estrogenu v krvi, průmyslově zpracované maso je plné hormonů.
  • ALKOHOL A KOFEIN zvyšují hladinu estrogenu v organismu a zejména hladinu bílkovin, které estrogen v organismu přenášejí.

Abych vám jídlo jen nezakazovala, tak doporučuji:

  • houby shitake, hlívu ústřičnou pro jejich schopnost zabránit růstu nežádoucích tkání v těle,
  • kořenovou zeleninu, která blokuje enzymy – zejména celer a petržel,
  • vše zelené podporuje dobrý metabolismus a detoxikuje váš trávící trakt.
  • Mořské ryby (čerstvé!) jsou bohaté na Omega 3 mastné kyseliny, které brání vzniku zánětů v těle.
  • Všechny hořké potraviny eliminují estrogen, například pampeliška, artyčok, rukola, čekanka, kapusta nebo brokolice.

Inspirace z mé kuchyně

V mé kuchyni se vyskytuje zásadně lokální a sezónní strava, i když banánů a avokáda se nevzdáváme : ) Takže nejčastěji vaříme z kořenové zeleniny v zimě, z červené čočky, mungo fazolí, pohanky, hnědé rýže, kukuřice, zavařenin. Na jaře a v létě jsme spíše na ovoci a na všem, co zrovna zahrádka poskytne.

Snídáme smoothie nebo ovesnou kaši s ovocem, někdy i na slano se zeleninou a kozím sýrem od souseda.

Místo pečiva děláme placky „čapátí“ ze směsi pohankové a jáhlové mouky. Ale často experimentuji. Pečeme si zeleninu, k tomu jáhly, pohanku, rýži, brambory, placky a různé zeleninové dipy. Máme rádi polévky a omáčky, do těch používám kokosovou nebo rýžovou smetanu. Často dělám palačinky s domácí marmeládou bez cukru, nebo jen s ovocem a strouhanou 80% čokoládou. Jíme ryby z místního rybníka v horách. To hlavně v zimě.

jidlo

Myslím, že naše kuchyně je hlavně o tom, jak se co kdy ochutí, takže mám všude různé dózičky s kořením a bylinkami a i když mi z večeře zbyde příloha pohanka s cibulkou, druhý den z ní udělám báječný salát s kozím sýrem a zeleninou.

JEZTE HODNĚ ZELENINY, OVOCE A CELOZRNNÝCH VÝROBKŮ, jezte lokálně a sezónně a hlavně jezte vědomě, v klidu a s chutí. Vaše tělo, je Váš chrám!

V příštím díle se podíváme na doplňky stravy a bylinky.

S láskou a úctou
Vaše Gabriela

 

Komentáře